ONLINE I GOTOWI NA PROJEKT

ONLINE I GOTOWI NA PROJEKT

ONLINE I GOTOWI NA PROJEKT

ONLINE I GOTOWI NA PROJEKT

ONLINE I GOTOWI NA PROJEKT

ONLINE I GOTOWI NA PROJEKT

ONLINE I GOTOWI NA PROJEKT

[  APLIKACJA WEBOWA TYPU MARKETPLACE  ]

SPAREE

Kiedy właściciel start-upu skontaktował się z nami, zdawaliśmy sobie sprawę, że projekt nie będzie łatwy. W końcu istnieje wiele aplikacji do wystawiania ogłoszeń i użytkownicy mają już swoje ulubione narzędzia. Niemniej jednak, udało nam się zidentyfikować niszę, w której aplikacja SPAREE ma szansę odnaleźć się doskonale.

Przejdź do SPAREE
STRATEGIA
PRODUCT DESIGN
APLIKACJA WEBOWA TYPU MARKETPLACE Sparee

Strategia

Warsztat strategiczny przeprowadzony w aplikacji Miro dał nam wiedzę o tym:

Warsztat strategiczny to niezwykle ważny etap. Klient może podzielić się z nami swoją wizją na produkt, a my mamy szansę dokładnie zrozumieć wszystkie filary tego co tworzymy.
Rozmawiamy o użytkowniku, jego problemie i rozwiązaniu, jakim jest produkt.


  • W jaki segment użytkowników chcemy trafić,
  • W jakiej sytuacji znajduje się nasz użytkownik i dlaczego mógłby wybrać nasze rozwiązanie oraz jakie cele chce osiągnąć za pomocą naszej aplikacji,
  • W jaki sposób SPAREE może zyskać przewagę nad konkurencją.

Podczas fazy warsztatowej zebraliśmy wiedzę na temat ogólnego środowiska marketplaców w Polsce i kluczowych spostrzeżeń biznesowych. Aby uzyskać dokładny obraz ich aktualnej sytuacji i celów, przeprowadziliśmy szereg ćwiczeń.

Analiza konkurencji

Po wnikliwej analizie konkurencji, udało nam się zidentyfikować jej mocne i słabe strony, dzięki czemu lepiej zrozumieliśmy, jakie funkcje i usługi należy dostarczyć, aby przyciągnąć klientów i konkurować z innymi platformami.

Po konsultacji z klientem, ustaliliśmy, że SPAREE może wyróżnić się poprzez:

  • zawsze aktualny kalendarz na karcie produktu informujący użytkowników o dostępności danego sprzętu w wybranym przez nich okresie,
  • możliwość wyszukiwania ogłoszeń w swojej okolicy poprzez mapę,
  • weryfikowanie użytkowników za pomocą narzędzia Kontomatik, które zmniejszy ryzyko kradzieży,
  • darmowe ubezpieczenie na wypożyczane sprzęty, które zniweluje obawę użytkowników przed wystawieniem sprzętu w SPAREE.

Product Discovery

Następnie przystąpiliśmy do zbierania i analizowania informacji na temat trendów i preferencji naszych potencjalnych użytkowników. W tym celu, wykorzystaliśmy klasyczne wywiady pogłębione z użytkownikami końcowymi oraz tzw. Cold Calle do właścicieli wypożyczalni, których ciężko było umówić na wywiad i był to jedyny sposób na zadanie im nurtujących nas pytań.

Po przebadaniu potrzeb i wymagań dwóch grup naszych użytkowników, powstały dwie zupełnie różne od siebie mapy empatii.

Wynikiem tej fazy była również roadmapa projektu, czyli plan wdrożenia aplikacji SPAREE w czasie. Faza ta stanowiła podstawę dla kolejnych etapów projektowych, takich jak projektowanie, rozwijanie i testowanie MVP.

Planowanie MVP

Po fazie Product Discovery skupiliśmy się na planowaniu podstawowej wersji aplikacji SPAREE, która skupiać się miała na najważniejszych funkcjonalnościach i cechach - kluczowych dla naszych użytkowników. Postanowiliśmy najpierw przetestować atrakcyjność szybkiej dostawy sprzętu kurierem oraz zawsze aktualny kalendarz w karcie produktu.

Wiedzieliśmy, że dzięki MVP, będziemy w stanie zbierać feedback i analizować dane, aby poprawiać produkt i dostosowywać go do potrzeb i oczekiwań użytkowników.

Projektowanie UX/UI

Po przeanalizowaniu głównych ścieżek naszych użytkowników i stowrzeniu sitemapy aplikacji, przystąpiliśmy do szkicowania i prototypowania na makietach o niskiej szczegółowości.

Następnym etapem było stworzenie estetycznej, ale jednocześnie kolorystycznie innej od konkurencji grafiki oraz elementów brandingowych marki.

Ważnym dla nas elementem, był interfejs użytkownika. Chcieliśmy, aby był jak najbardziej intuicyjny i łatwy w obsłudze, zarówno dla właścicieli wypożyczalni (sprzedawców), jak i użytkowników końcowych (kupujących). Uwzględniliśmy różne typy urządzeń, na których aplikacja webowa SPAREE będzie wyświetlana, w tym smartfony, tablety i komputery. Skupiliśmy się na podstawowych funkcjonalnościach i uproszczonej wersji interfejsu, aby zoptymalizować czas i koszty.

Próba sprzedaży

Chcąc rozwiązać problem zimnego startu w naszej aplikacji typu marketplace (z którym notabene mierzy się każdy produkt sieciowy), odwiedziliśmy kilka wypożyczalni sprzętu budowlanego w Trójmieście, aby zapytać, czy nie zgodziliby się na wystawienie swoich ofert w aplikacji SPAREE.

Wszystkie wypożyczalnie wyraziły na to zgodę, ponieważ skusiła ich wizja dodatkowego przychodu i pozyskania nowych klientów. My dzięki temu zyskaliśmy kilkadziesiąt produktów, które realnie będzie można wynająć za pośrednictwem naszej aplikacji. Była to sytuacja typu Win-Win.

The wizard of Oz

Aby zoptymalizować czas i koszty, zdecydowaliśmy, że w fazie MVP naszego produktu nie będzie możliwe dodawanie ogłoszeń przez użytkowników. Zamiast tego, postanowiliśmy użyć metody The Wizard of Oz i dodać wszystkie ogłoszenia za pośrednictwem systemu Venduro, z wykorzystaniem połączenia manualnego i automatycznego.

Wydajne wykorzystanie metody The Wizard of Oz i systemu Venduro pozwoliło nam na dodanie większej ilości ogłoszeń w krótszym czasie i jednocześnie na pełne testowanie i optymalizację interfejsu użytkownika. Użytkownicy będą mieli dostęp do pełnej oferty, a my będziemy mieli możliwość zbierania danych na temat popularności i efektywności poszczególnych ogłoszeń.

Faza MVP

Projekt jest obecnie w ostatniej fazie implementacji MVP, która zakończy się testami użyteczności z użytkownikami końcowymi i właścicielami wypożyczalni. Nasz zespół stale współpracuje z deweloperami, przeprowadza testy korytarzowe i szybko optymalizuje rozwiązania, dostarczając brakujące makiety.

[  FOR THE USER - BLOG ]

Chcesz przejść przez ten proces samodzielnie?

Prawdziwy UX to użytkownik w centrum Twojego procesu.
Sprawdź jak możesz go uwzględnić:

MVP Poradnik ostateczny

Czytaj artykuł

7 PRZYKŁADÓW realnych MVP

Czytaj artykuł

Analiza konkurencji

Czytaj artykuł